vrijdag 9 september 2016

Hallo,

op maandag:
na een voormiddag taal en rekenen begonnen we onze namiddag met het brainstormen en stemmen van ons nieuwe project, nl. Hoe maken we een  “gezonde tussendoortjes”-boek?

We stelden de 'wat wil ik weten en kennen', wat wil ik zijn of kunnen' en 'wat wil ik doen?'- vraagjes op!


Wat wil ik weten en kennen?
Is een aardappel gezond?
Hoe maak je chocoladetaart?
Waarom zijn chips niet gezond?
Hoe maak je gezonde frietjes? Wat zijn valse frietjes?
Waarom zijn fruit en groente gezond en vlees niet?
Hoe maak je appeltaart?
Hoe maak je snoep?
Hoe maken we een  “gezonde tussendoortjes”-boek?
Hoe kunnen je iemand verzorgen?
Hoe komt het dat mijn hoofd pijn doet?
Waarom is mijn haar zo lang?
Hoe komt het dat mijn haar een andere kleur heeft?
Hoe groeit het haar?
Waarom komen er knobbels in je haar?
Hoe komt het dat mijn voeten stinken?
Hoe komt het dat je zweet?
Waarom moet ik een verse sliep aandoen?
Waarom stinkt je adem zo?
Wanneer vallen je tanden uit?
Waarom heeft Trees een bril en ik niet?
Hoeveel jaar ben jij?
Wanneer ben jij jarig?

Wat wil ik zijn of kunnen:
-  elkaar helpen
- lief zijn voor elkaar

Wat wil ik doen?
Naar een museum gaan
Met karton knutselen
Liedje maken
Eindproduct:
Hoe maken we een  “gezonde tussendoortjes”-boek?

De rest van de namiddag gingen we turnen in de sporthal van Ledegem.

op dinsdag:
Na de middag werkten we nog even verder in hoekenwerk. Wat genoten de kids hiervan.
We werkten onze dagkalender af! Deze kunnen we binnenkort elke dag gebruiken. 
Er volgde een klasgesprek over een grote foto van een klas.
Enkele vragen die aan bod kwamen waren:
- wat zie je op de prent?
- hoe zou jij je voelen? hoe denk je dat die jongen zich voelt?
- wat doe jij graag? 
- wat doe jij niet graag?
- ....

De kikkers werden even architecten en kregen als opdracht hun huis na te tekenen met potlood en lat.
Hun slaapkamer werd ook getekend.
Sommige kinderen voerden nog een extra opdracht uit: beschrijf zo goed mogelijk je eigen kamer zodat iemand anders die heel goed kan neer tekenen. Dit bleek niet altijd zo eenvoudig...
Conclusie: je moet heel goed luisteren naar iemand als je deze opdracht wil uitvoeren. De spreker moet alles heel goed uitleggen.

We luisterden naar muziek over de dieren van de axenroos... oa de pauw kwam vandaag aan bod! Even werden we allemaal pauw...

op donderdag + vrijdag:
Donderdagochtend maakten we kennis met Pistache.Het 3de kleuter komt elke week om samen met het eerste leerjaar frans te leren.
Het tweede leerjaar gaat bij Dominque voor dat half uurtje... ook daar leren ze de taal van Pistache!

We werkten ook in onze projectbundel.
We weten nu wat een aardappel is ;-)!

We konden aan een aardappel ruiken, voelen, kijken, beschrijven...
Falco bracht een aardappel mee naar de kring!

Deze vragen/weetjes kwamen aan bod in ons aardappelonderdeeltje van het project
- Hoe worden aardappelen bereid of klaargemaakt?
- Aardappelen eten is gezond!
- Hoeveel aardappelen groeien er aan een plant?
- HĆ©, waar groei jij?
- Wat eet jij graag?
- Zorg dragen voor aardappelen
- Hoe komt 'Patatje' op mijn bord?
- Hoe worden frietjes gemaakt?
- Hoe worden chips gemaakt?
- Wie heeft de eerste frietjes uitgevonden?
We herhaalden de leerstof adhv filmpjes.
Wil je het antwoord weten op bovenstaande vragen? Onze kikkers weten er alles van!

We hebben ook een geschilderd verhaal gemaakt met het aardappelmannetje in de hoofdrol, maar hier zijn we nog mee bezig. (dat het maar vlug weer maandag is ;-))
groetjes uit leefgroep 2
Tot maandag!
Maandag gaat de dansschool van Ledegem ons een dansje aanleren. Sportieve kledij aanhebben mag en een drinkfles meebrengen ook.

 enkele foto's: