vrijdag 9 december 2016


Hallo,

we werkten veel in ons reken- en taalboeken.
Ook kwamen de toetsjes aan de beurt.

1 kring staat deze week in de kijker: de meetkring!!!
Gewapend met onze meter voerden we verschillende opdrachten uit in de klas.
Ook de liter ontsnapte niet aan onze kring.

In onze projectmap:
- herken je de geluiden om je heen? Welke geluiden zijn er gemaakt door de mensen?
- welke voertuigen bestaan er?
- het openbaar vervoer:
** wat zijn de voordelen van het openbaar vervoer?
** wat zijn de nadelen van het openbaar vervoer?
**  Aan welke regels moet je je houden als je het openbaar vervoer wilt nemen?

- Er bestaan 4 verschillende verkeerswegen:
* via het water
* via de lucht
* via het spoor
* via de weg

- Welke bestuurder hoort bij welk voertuig?
- Welke voertuig vertrekt er uit de haven?

- We herhaalden de verschillende verkeersborden.

- Hoeveel stappen doen we in 1 kilometer?
** Hoe groot is 1 kilometer?
Hiervoor hebben we een afstand van 20 meter gemeten op de speelplaats.
We hebben deze afstand gestapt en gefietst.
** Hoeveel stappen doen we in 1 kilometer?
** Hoeveel wielen van de fiets draaien er in 1 kilometer?
Volgende week vragen we aan leefgroep 3 om ons te helpen dit om te zetten.

- Hoe kunnen we zelf een plattegrond maken?
We maakten zelf een rooster op de grond.
We kleefden een rooster van 10 op 10 tegels.
We kregen een blad van Rolande waar juist hetzelfde op stond maar dan kleiner.
Weet je? zo doen ze dat in het echt ook, hé...
Ze gebruiken hiervoor een schaal.

Rolande legde enkele blokjes op het rooster op de grond en wij mochten die overtekenen op ons rooster (ons blad).

Nadien maakten we met blokjes een figuur en probeerden we deze over te tekenen op 'schaal' op ons blad. Voor sommige kinderen ging dit vlot voor anderen was dit moeilijker.
Maar onder het motto 'alle begin is moeilijk' deden we onze uiterste best.

- Hoe kunnen we hoog in de lucht gaan? Hoe kunnen we zelf zien of een plattegrond klopt?
We bespraken welke gebouwen er hoog in de lucht zijn en waaruit je veel en ver kan zien.

We luisterden naar een verhaal over een hoge toren en bedachten dat wij ook wel eens een hoge toren willen beklimmen.

- Hoe kunnen we een weg vinden?
We kregen een kaart van Bellewaerde!
We leerden over de legende.
Zochten de juiste weg op de kaart....dat was leuk!

We vierden de verjaardag van Xander!
Gelukkige verjaardag, kikker!
Bedankt voor de lekkere mandarijnen!


We vierden Floor haar verjaardag!
Proficiat, kikker!
Dankuwelletjes aan mama en papa voor de lekkere taart!!



We luisterden naar een verhaal over een zebra met 1 streepje.
Hij was heel ongelukkig omdat hij anders was.
Hij vertrok op zoektocht naar een zwart streepje.
Op het einde van het verhaal was hij gelukkig.
Weet je hoe dat kwam?
Hij had een vrouwtje tegen gekomen die hem graag zag zoals hij was en zo was er voor altijd een zonne(streepje)straaltje in zijn hart.
Hoe verschillend we ook zijn, we zijn allemaal bijzonder speciaal!

Enkele foto's:
(morgen komen er nog bij...fototoestel ligt niet waar het moet liggen ;-))



























 groetjes uit leefgroep 2
Prettig weekend!!!