vrijdag 10 februari 2017

Hallo,

Maandag hebben was het evaluatie-tijd. Wat hebben we al geleerd tijdens dit project? Ken ik mijn adres nog? Hoe ziet mijn stamboom eruit? Wat zijn mijn talenten? Wat zijn de talenten van mijn vriendjes.... We gingen ons plaatsje in onze leefomgeving thuis-school wat van dichterbij te bekijken.

Het tweede uur namen we onze kleurpotloden terug in de aanslag! We maakten heel wat oefeningen over de fasen in ons leven: baby - peuter - kleuter - lager schoolkind. Maar daar bleef het niet bij. We gingen ook al een stap verder en beoordeelden allerhande zinnetjes (Vb: ik fiets op een driewieler, ik verlies mijn haar, ik draag een beugel...) volgens ALLE levensfasen: baby-peuter-kleuter-lager schoolkind- tiener-volwassene-bejaarde.

Het laatste uurtje was het tijd om te bewegen! We oefenden op gooien en mikken met twee partijtjes trefbal. Spannend! Wat moesten we veel gooien, mikken, wegduiken, vangen en vooral NIET laten vallen!

Op dinsdag gingen het 1ste en 2de leerjaar voor de eerste keer gaan zwemmen.
's Namiddags werkten we eerst even door in rekenen en taal!


We doken terug in onze projectbundel en in het schilderij van Breughel!
We zochten spelen die we kenden, spelen die we niet kenden, verzonnen zelf namen voor spelen en  konden vertellen welk spel we het liefste zouden spelen.
We deden een uitbeeldspel, ritmische spelletjes...en voor we het wisten was de dag weer om. 


Op donderdagnamiddag zijn we eventjes helemaal teruggegaan tot in de Middeleeuwen. Daar gebruikten ze hele knap getekende grote letters om een verhaal of lied te beginnen. Dit doen we ook eens met onze eigen letter! We schilderen hem heel sierlijk in het goud en voegen dan sierlijke en kleurrijke details toe. Soms zelfs met een klein verhaaltje in verwerkt!


Ook werden er 7 verschillende spelletjes van vroeger klaargezet:
- bikkelen
- knikkeren
-  blikken werpen
- kurk in het potje
- sjoelbak
- op blikken lopen
- jenga 
We konden al 2 spelletjes uitproberen!

Het laatste uurtje van de dag brainstormden we over nieuwe projecten.
Iedereen tekenden een voorstel op papier.
De kids stelden het voor en probeerden de tekeningen te groeperen.
Daarna kregen ze extra brainstormtijd en stelden ze hun 'gebundeld' project voor!
to be continued ;-)

Op vrijdag waren we uitgenodigd bij leefgroep 1 om hun eindproduct te gaan bewonderen! Amai, wat was dat interessant en mooi! We leerden veel bij over Afrika.
Vorige week hebben we ook mogen proeven van een plaatselijke lekkernij! Dankjewel!

Na de middag hebben we veel klaargezet voor het spaghettifestijn!

We hadden gelukkig nog genoeg tijd om alle volksspelen uit te testen. Leuk, hoor!

In de loop van de week ontdekten we nog nieuwe 'oude' groepsspelen!