zaterdag 30 maart 2019

Hallo,

Het 1ste en het 2de leerjaar maakte een maquette van de klas of van het schooldomein.
We gingen aan de slag met allerlei wegwerpmateriaal en extra gerief uit de klas.
De kids bespraken hun maquette.
Daarna werd een foto genomen van hun pareltjes.
Hier werden oefeningen op uitgevoerd.
De kids vonden het een superactiviteit!

We werkten ook met plattegronden over steden, dorpen en gemeentes. 
Er werd ook gebrainstormd a.d.h.v. tekeningen over het verschil tussen dorpen en steden.
A.d.h.v. tekeningen ontdekten we de verschillen.
We tekenden zelf gebouwen die aanwezig zijn in 'onze zonnebloemenstad'. Natuurlijk besprak iedereen zijn tekening en de taak van zijn gebouw.
We leerden plaatsen ontdekken en oefeningen maken op de plattegrond.

Een bibliotheekbezoek stond er ook op de planning.

Het 3de leerjaar werkten ook door in hun projectbundel.
We leerden eerst nog wat meer over Ledegem zelf en hoe dit bestuurd wordt. Ze leerden wat meer over plaatselijke politiek.
We leerden ook over stromingen en waterlopen in België.
We onderzochten welke waterlopen het dichtste bij Ledegem liggen en tekenden dit op de kaart van België.

Het derde leerjaar leerde deze week ook de staartdelingen oplossen. Wat eerst heel ingewikkeld leek, lukt ons nu samen al veel beter!

Het 2de en het 3de leerjaar deden tafelestafette!

We kregen er ook opeens een klasknuffel bij. Jefke ligt nu elke dag bij ons op de tafel en helpt de kindjes soms door antwoorden in te fluisteren. Ze zorgen er heel goed voor!

Op maandag werkten we voor de taalinitiatie Frans met een memory rond naar school gaan: wanneer staan we op, wat eten we en hoe gaan we naar school,...Bij de allerkleinsten gingen we met Pistache naar de boerderij.

Op dinsdag gingen we allemaal zwemmen!

Er werd ook verder gelezen in het boek over Gloob en Theo. Ze zoeken samen met andere mensen naar oplossingen om de zeevervuiling tegen te gaan.

Mira had een lapbook mee over ons project 'Hoe kunnen de natuur EN het klimaat redden. Het stond vol met meganuttige informatie. Nieuwsgierig? Vraag extra uitleg aan de zonnebloemen.
Ze bracht ook lekkere en gezonde thee mee. We mochten hier allemaal van proeven. Mmm, dat was lekker!

Op vrijdag oefenden we wat we moeten doen als het brandalarm afgaat.
Amai, wat weten de zonnebloemen goed wat ze moeten doen....en vooral kalm blijven klonk het in koor.
In de namiddag werkten we rond 'Hokko'. Dit is de laatste geluksvogel. Deze vogel geeft graag aan anderen. Zo gaven wij allemaal iemand een complimentje.

liefs van de zonnebloemen
Prettig weekend!
Tot maandag!


  
VOLGENDE week werken we rond in de knoop zitten.
Wij zijn op zoek naar knopen, touwen en wol.
(vanaf maandag mag dit naar de klas meegebracht worden)
De kinderen die een ztringz touw en schoenen met veters hebben
mogen het op donderdag meebrengen.
Het touw en de schoenen worden terug meegegeven na de activiteit.