vrijdag 7 oktober 2016

Hallo,

In onze projectenbundel werkten we verder rond reclame:
- Wie maakt reclame?
- Waar kunnen we reclame vinden?
- Wat denk jij van deze reclame?
- Welke reclame hoort bij welke winkel?
- Wat is reclame?
- Reclame is overal.
- Wat doet reclame met jou?
- Laat je niet vangen door reclame.

We voerden enkele oefeningen uit op de plattegrond van onze klas.
Eerst verplaatsten we ons in de klas.
Daarna mochten we de leerstof toepassen op een eigen plattegrond.

We namen de eerste stappen bij het maken van een reclameboodschap.
Waar houden we rekening mee?
- we maken een tekening
- we verzinnen een slogan of slagzin
- we vertellen waarom ons product speciaal is
- we proberen anderen te overtuigen van ons product

We herhaalden onze leerstof adhv een kwis! Dit was heel leuk!
Er zaten weet- en doeopdrachtjes in!
We mochten zelfs een eigen groepsnaam kiezen.
De kikkers kwaakten van plezier! 

In onze bundel hadden we al ontdekt hoe je soep kan maken, maar nu mochten we het eens uitproberen. Zo konden we kijken of ons werkblad goed ingevuld was.
We maakten lekkere tomatensoep.
Om 10 uur mochten alle kikkers en uilen proeven van onze lekkere verse soep!! Njam, njam!

We waren het al lang beloofd en eindelijk was het zover! We maakten ons aardappelmannetje! 
We kerfden monden en ogen, tekenden neuzen, bedachten een origineel kapsel... Sommigen gaven hun aardappel zelfs een baard of snor of... een hanenkam!!! :) Op het einde van deze activiteit bedachten we een passende een naam. Zo kreeg ons aardappelmannetje of -meisje een echte identiteit. Superleuk!

We gingen gewapend met een plattegrond van het schooldomein op zoek naar verschillende groente - of fruitpotjes. Als we er eentje vonden moesten we de vindplaats aanduiden op onze plattegrond. Leuk, leuk!

Er stond deze week nog een doe-opdracht op het programma. 
We gingen aan de slag in de keuken want we willen tenslotte een mooi kookboek samenstellen. Na de frietjes en de soep maakten we vandaag een hartig zandkoekje. Hiervoor hadden we eitjes, bloem, suiker, vanillesuiker en boter nodig. We mengden alles in een grote pot en kregen een super lekkere deeg. Moeilijk om niet af en toe een stukje in onze mond te laten verdwijnen...
 We rolden steeds een bolletje en duwden het dan plat. Met een uitsteekvorm maakten we hartjes, sterren, mannetjes, eendjes... En nu! De oven in!

Op 4 oktober deden we een dierenkring. Iedereen mocht een tekening en/of foto voorstellen over zijn of haar huisdier.

De dag erna waren alle koekjes gebakken en mochten we er nog een glazuurlaagje op aanbrengen. 
Dat was leuk en vooral lekker ;-)!
En dan, ja dan...mochten we ze eindelijk opeten! 1-2-3 hap!!

Lars bracht een aardappel mee met een grote scheut. Flink zo!
 

Deze week ronden we ons project af. 
Ons nieuwe project 'Waarom vieren we feest?' zal volgende week starten.

We ontspanden en namen eens de tijd voor onszelf tijdens een sessie yoga.

We sloten de week af met het forum.
Dit is een gezamenlijke activiteit met alle leefgroepen.
Tijdens dit samenkomen vertellen we aan elkaar wat we allemaal deden en tonen we verschillende dingen uit ons project. Deze keer was leefgroep 3 aan de beurt. Zij hadden filmpjes gemaakt.. 
Amai, wat was dat leuk om naar te kijken. Op het einde van elk filmpje kregen ze een oscar.  
Ook leefgroep 1 kwam voor in de filmpjes! Leuk, hoor!
De kikkers keken met open mond naar de uilen, vlinders en rupsen! een dik gekwaak van ons!!!

 enkele reacties van de kids: 
- Ik vind die toneeltjes heel mooi. Ze zaten vol fantasie. (Joyce) 
- De rupsjes hadden een mooi en leuk toneel gemaakt. (Ola) 
- Ik vond het forum mooi. (Kenaï) 
- De ijsfabriek vond ik het leukste stukje. (Shannon)
- De ijsfabriek was heel mooi gemaakt. (Trees)
- Ik vond het grappig. (Lana) 
- Het filmpje van de kleuters was supertof. (Xander) 
- Ik vond sneeuwwitje het mooiste stukje. (Xander B)
- Ik vond het filmpje mooi van in Huize Maria! (Flor) 
- Ze waren echt ijsjes aan het maken. Ik vond dat een mooi stukje. (Floor) 
- Ze reden met de auto. (Doran) 
- Ik vond veel stukjes mooi: de ijsjesfabriek, in de winkel, de poetsvrouwen en in de auto. (Norah) 
- Ze staken de doosjes in de auto. Er was ook iemand die de dozen controleerde en stickers kleefde in een boekje. (Lentel) 
- Het filmpje over Huize Maria was mooi. (Alicia) 
- Er was een kindje die het stokje in de bak moest steken. (Odin) 
- Ik vond de poetsvrouwen leuk. (Lars) 
- Het filmpje met de legoblokken vond ik cool. (Connor) 
- Er was een filmpje opgenomen in het bureau van juf Els. (Caitlin) 
- Het stukje met de koeien vond ik het leukste. (Falco) 
- Ik vond alles supermooi! (Mauro)

Maandag gaan we op uitstap naar het Huis van de voeding in Roeselare.
We nemen er deel aan een workshop over ‘het land der zintuigen’.

Een woordje uitleg: De koning van het Land der Zintuigen is bij een spijtig ongeval al zijn zintuigen verloren. We moeten dus dringend op zoek naar een nieuwe koning.

Wie kan bewijzen dat zijn zintuigen het sterkst ontwikkeld zijn en dat hij de nieuwe koning moet worden. We doorkruisen de verschillende provincies van het Land der Zintuigen; en aan de hand van verschillende praktische proefjes kunnen de deelnemers zintuigen verzamelen en aanspraak maken op de troon.)                         Spannend!!!

Enkele foto's:

*** maken van de soep








 













**** soep proeven




*** koekjes maken



























*** koekjes versieren en smullen maar!!!!!!!!!


















*** dierenkring











*** reclamefilmpjes (deel 1)








































*** het aardappelmannetje

























*** Yoga



*** de plattegrond























*** het forum