vrijdag 14 oktober 2016

Hallo,

op maandag stond onze uitstap naar huis van de voeding in Roeselare op de planning.
Daar aangekomen maakte we kennis met Marc en Bart.
We werden in groepjes verdeeld en voerden verschillende opdrachten uit:
- proefopdrachten
- ruikopdrachten
- weetopdrachten
- doe-opdrachten

We namen een kijkje in het museum en konden de geziene leerstof herhalen adhv verschillende oefeningen. Leuk, hoor! Al doende leert men, hé!

enkele reacties van de kids uit L2+L3:
- Connor: Ik vond de opdracht met het water leuk.
- Lars: Eindelijk zag ik veel varkens.
- Nayeli: Het spelletje met de appels te vangen was super!
- Joyce: Die ruikproeven vond ik mega leuk! EN ik had er 5 van de 6 juist!!!
- Elias: We moesten blauwe appelmoes proeven. ;-)
- Doran: Ik leerde hoe ik honing moest maken.
- Lana: Ik vond het leuk dat we een beschuit moesten opeten en dan fluiten.
- Xander M: Het videospelletje met de appels vond ik leuk.
- Mauro: Ik kon echt eten maken ;-) en er was ook een varken.
- Odin: Er waren leuke spelletjes.
- Caitlin: Proeven vond ik het leukste.

We werkten met het boek 'Brieven  uit de hele wereld!
De kinderen maakten kennis met verschillende landen, culturen en ontdekten waar en hoe kinderen van hun leeftijd leven.
We bespraken de gelijkenissen en verschillen.

We hielden een leergesprek over:
- waarom verhuizen mensen?
- Waarom spreken mensen een andere taal?
- Iemand kan verhuizen om positieve/negatieve redenen.

We zongen het liedje van Sint-Maarten.


We leerden ritmes met één, twee of drie tellen klappen met  griezelwoorden.
Zo ontdekten we onze nieuwe Halloweendiertjes.

We hebben een nieuwe juf die af en toe eens een les geeft aan ons. Ze komt leren hoe wij werken in onze school. Haar naam is Gudrun.
Juf Gudrun had een koffer mee waarin allerlei dingen zaten die met ons nieuw project te maken hebben. Ook daar zaten de Halloweendiertjes in.
We werden verdeeld in groepjes en kregen elk een naam van een Halloweendiertje!
Daarna toonde de juf ons een bosprent waarop we 10 dieren konden ontdekken.
Per dier brainstormden we over zijn woonplaats.
We zagen filmpjes over die dieren en hun woonplaats.
Tijd om even naar buiten te trekken!
De juf start een spannend inleefspelletje
Iedereen verandert hocus pocus in een kikker. Dit gaat natuurlijk in de natuur niet zo snel maar stap voor stap. We beelden elke stap uit! Zo vergeten we alles minder snel!
Terug in de klas gekomen werkten we in onze projectbundel de geziene leerstof in.

We vulden onze evaluatie in over het voorbije project.

We begonnen met ons nieuwe project:
* welke feesten ken je?
* wat hoort er bij feesten?
* welke soorten feesten bestaan er?
* Wat is Sint-Maarten vieren?
* Wie was/is Sint-Maarten?

We speelden poppenkast rond 'feesten' met lepels.
De kikkers kregen lepels en oefenden een zelfgekozen stukje in over feesten.
De andere kikkers keken naar het stukje en bespraken welk feest het was.
Niet alle kids kwamen aan de beurt. We doen hier maandag verder mee.

Het project leeft bij de kikkers. Veel kinderen brachten al materiaal mee rond Halloween!


Als eindproduct willen de kinderen een eigen feest maken!
We zijn op zoek naar verschillende zaken.
Helpen jullie ons?

NIEUW!!! alle foto's zijn de vinden op onderstaande link:
(kopiëren en geniet ;-))


https://goo.gl/photos/i5tzvqJDayxr6BUB8