vrijdag 13 januari 2017

Hallo, 

We hebben een nieuwe kikker in de klas! Welkom Lex! Hij zit in het 3de leerjaar!

Op maandag werden de hoofden weer bij elkaar gestoken. Een nieuw jaar! Een nieuwe maand! Een nieuw begin en dus natuurlijk ook een nieuw project! 

Er kwamen weer allerhande ideeën naar boven tijdens de brainstorm.
De vele vragen gingen over vroeger. 
We besloten om terug te gaan in de tijd.
Enkele onderwerpen die aan bod zullen kom zijn:
- de scholen van vroeger
- de koningen
- oude sprookjes
- dieren uit oude fantasieën (trollen en draken)
- hoe mensen vroeger communiceerden met elkaar... 
(Er werden direct enkele voorbeelden opgehaald van  onze uitstap naar Diksmuide) 
en niet te vergeten: 
- onze eigen geschiedenis van toen we geboren werden tot nu.


Besluit: We nemen van alle ideetjes wat mee en we gaan terug in de tijd:
Hoe was het/ik vroeger?

Nu ons idee op punt staat, kunnen we gaan voorbereiden voor donderdag want dan staat een bezoek aan de 2 dagcentra van Rustenhove op het programma. De mensen daar verwachten ons en wij gaan trots en fier onze nieuwjaarsbrief voorlezen aan de mensen van het rusthuis.
 Ze hebben ook onze schooldans nog niet gezien dus deze moeten we zeker tonen!

Op dinsdagnamiddag werkten we onze lesjes over gevoelens af.
De gevoelens die aan bod komen waren:
* opgewonden
* frustratie
Hoe kunnen we omgaan met deze gevoelens? 
Hoe kunnen we ze uiten?
In welke situatie hebben we deze gevoelens ervaren? 
We linkten muziek aan gevoelens. 

We brainstormden over verschillende manieren van communicatie.
Er zijn er heeeeel veel.
We besloten om in ons project rond de televisie en telefoon te werken.

We luisterden naar een verhaal getoond in de kamishibai.

Het verhaal van gisteren verdeelden we in stukjes en we maakten een nieuw kamishibai-verhaal. 

Milan zijn wens was ' Pannenkoekjes voor iedereen'. Dat was smullen!! Njam, njam!!! 

Elke donderdag hebben we een Pistachekring samen met het 3de kleuter.



Op donderdagnamiddag knutselden we verder aan onze kroontjes. 
We gaan ze geven aan de ouderen in het dagcentrum Rustenhove.
We herhaalden onze nieuwjaarsbrieven nog eens.
We stelden vraagjes op over ons project ' Hoe was ik vroeger?' meer precies over hoe het was vroeger in hun school. 
We oefenden onze dansjes in.
We werkten in onze werkbundel over de school van vroeger.

Op uitstap naar Rustenhove:
Dit stond op de planning:
* voorlezen nieuwjaarsbrieven
* tonen schooldans
* vragen stellen in kader van ons project
* nagenieten samen met de aanwezigen
 
Enkele reacties van de kinderen:

Connor: Ik vond het megatof en ik heb iemand gezien die ik kende. Zij werkt daar.


Falco: Ik vond het leuk om het dansje te doen.


Lentel: Ik vond het leuk. Ik was een beetje verlegen.


Doran: /


Flor: Het was spannend en grappig toen we ons dansje deden.


Elias: Ik vond het leuk. Een oude vrouw zei tegen mij ‘schatje’. Ik was een beetje beschaamd.


Jolien: Het was leuk om daar te zijn. Een mevrouw heeft me een zoen op mijn wang gegeven. Ik vond het leuk om ons dansje te tonen.
 

Ashley: ik was een beetje bang, maar het was wel leuk.


Lana: Ik vond het tof om alleen mijn nieuwjaarsbrief voor te lezen. Rolande vroeg mij of ik dat wilde doen. Ik had dat ook niet verwacht.


Floor: Ik vond het leuk om een handje te geven aan de oudere mensen.


Mauro: Ik vond het tof omdat we ons dansje mochten tonen en onze kroon geven.


Joyce: Het was spannend! Ik was wel een beetje bang om mijn nieuwjaarsbrief voor te lezen en ik probeerde zoveel mogelijk achteraan te staan.


Alexandra: Dat was heel leuk. Ik vond het leuk om voor te lezen en te dansen.


Lars: Het waren allemaal juffen. Als ze stout waren moesten ze het 10 keer opnieuw lezen. Dat zou ik niet leuk vinden.


Alicia: We mochten dansen. We lazen onze nieuwjaarsbrief voor.


Shannon: Ik vond het leuk. In het begin was ik een beetje bang.


Lex: Ik vond het leuk dat er iemand jarig was. Ik heb mijn nieuwjaarsbrief alleen mogen voorlezen. Tof, hé!


Xander B: Ik vond het leuk om een zoentje te geven aan de jarige mevrouw.


Caitlin: Ik vond het tof! Ik wil dat wel nog eens doen.


Xander M: Ik was een beetje verlegen toen ik hoorde dat die mevrouw jarig was. Ons dansje tonen was heel leuk.


Trees: In het kleuter was er 1 juf en in het lager een strenge meester. Ik vond het leuk om op bezoek te gaan.


Norah: Ik was een beetje bang omdat ik die mensen nog nooit gezien heb. 


Nayeli: Ik was een beetje verlegen toen ik die vraagjes moest stellen. Er zaten daar 2 vogeltjes, dat was tof!


Odin: Ik vond het in het begin een beetje eng. Het was daar leuk.


Jasmina: Er heeft een oma gedanst. Ik vond het leuk.

Op vrijdagnamiddag hebben we ons wensen besproken.
Sommige wensen kunnen we direct uitvoeren. Anderen zullen in de loop van het schooljaar uitgevoerd worden.

We voeren een volgende wens uit op dins-en woensdag.
De wens van Trees was: 2 dagen in pyjama naar school komen.
Dus iedereen op school mag dins-en woensdag in pyjama naar school komen.

De kids van leefgroep 3 lazen hun zelfgemaakt verhaal voor. Knap, hoor!

Na het forum werden de antwoorden besproken van onze uitstap naar Rustenhove.

Prettig weekend!
We zien elkaar maandag terug!
Maandag is het turnen, dus vergeet je turngerief niet mee te brengen!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De levenslijn L1+L2+L3
Hallo, wij maken een levenslijn van jullie zoon/dochter.
De levenslijn is onderverdeeld in 4 periodes:
1     *** Baby (van geboorte tot ongeveer 1 jaar)
2       ****  Peuter (van ongeveer 1 jaar tot 2,5 jaar)
3    *** Kleuter (van 2,5 jaar tot ongeveer 6 jaar)
4    **** Lagere school (van ongeveer 6 jaar tot nu..) 

We zijn op zoek naar informatie over die periodes.
Vb. geboortekaartjes, foto’s van het kind, geboorte van een zus of broer of andere belangrijke gebeurtenis bij jullie kind.

Gelieve de voorwerpen/foto’s mee te geven met uw kind en om het opzoekwerk te vergemakkelijken voor kind en juf zou het handig zijn om deze in aparte zakjes (volgens de periodes) mee te geven.
Van de voorwerpen neem ik een foto en van de andere dingen een kopie. 

Gelieve deze voorwerpen tegen donderdag 19 januari mee te geven.
We gaan ons project afronden met een tentoonstelling. De datum volgt.
Groetjes Dominique en Rolande
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De foto's zijn te vinden op onderstaande link:

 https://goo.gl/photos/kK7XiZ2gNG8AAU9i8