vrijdag 12 mei 2017

Hallo,

* op maandag:
Er was hoekenwerk voor de vlinders in onze klas.
De zonnebloemen van het 1ste leerjaar mochten voor dit uurtje terug naar het kleuter.
Het 2de leerjaar voerde opdrachten voor project uit op de computer.
Het 3de leerjaar werkte bij Dominique verder.

Het tweede uur in de namiddag zijn we vooral ritmisch bezig geweest. 
We begonnen met een uitbeeldliedje over de krokodil, oerang-oetang... Soms moesten de gebaren supergroot zijn, soms superklein... 
Daarna hebben we gerijmd met een versje over boerderijdieren. 
We hebben ook geluisterd naar muziek 'voor de grote mensen'. 
Dominique liet ons stukjes uit het Dierencarnaval horen en wij mochten onze ogen sluiten. We hoorden de mars van de leeuw, de zwaan, de schildpadden en kangoeroe doorheen de klassieke instrumenten. Mooi gedaan door die componist! 
Tot slot hebben we het laatste uurtje een nieuwe weetjes-ronde gedaan over minder alledaagse huisdieren: de slang, de chinchilla, de cavia, de grasparkiet...
 Toen Dominique nog in de het laatste minuutje vroeg wat hen het beste was bijgebleven dan kregen we het volgende: 
- De slang ruikt met zijn tong. 
- Een chinchilla laat zijn haren los bij gevaar 
- Hoe kleurrijker het hoofd van de grasparkiet, hoe jonger ze zijn 
- De tong van de slang is gespleten om het verschil uit te maken tussen rechts en links. 
- De cavia’s komen zijn afkomstig uit Amerika. 
- De chinchilla heeft 120 keer zoveel haartjes als een konijn 
- Een cavia piept bijna constant want hij houdt van praten

* op dinsdag:  
Het 3de leerjaar:
- We werkten in onze projectbundel: het aquarium en over de verzorging van huisdieren.
- We begonnen met onze dierenfiches. We zochten veel informatie op op de computer.

Het 1ste en 2de leerjaar werkte nog een uurtje door met rekenen en taal aangezien ze 's morgens gingen zwemmen.
  
Daarna doken we in onze projectmap:
- Hoe lang zijn dieren zwanger? 
- Welke planten groeien er waar? 
- Hoe moet je je dieren verzorgen? 
- Hoe ziet een aquarium er uit? 
- Hoe zien kieuwen er uit?
- Dieren en mensen verouderen. Ze worden ouder.
- Hoe kunnen dieren sterven?
- Hoe worden dieren geboren?
- Wanneer is een dier een huisdier?
- Waar leven deze dieren?
- ...

We pakten onze moederdaggeschenkjes in.

We sloten de dag af met filmpjes over het aquarium, vissen, dieren verzorgen...

* op woensdag  
kwamen we met onze mooiste kleertjes, onze schattigste lach naar school, want het was schoolfotograaf!

* op donderdag 
Het eerste uurtje in de namiddag hielden we een brainstorm over het schoolfeest. De kids brachten hun ideeën naar voor. We gingen op zoek naar de passende muziek, attributen enz.

Op het schooldomein zochten we alle diertjes die er te vinden waren.
Dit werd genoteerd op een plattegrond.
Achteraf bespraken we welke dieren er waar gevonden waren.

We oefenden een eerste keer voor het schoolfeest.

 * op vrijdag
De kinderen konden hun vrij podium oefenen. 
Er werd ook gekeken of al het materiaal voor handen was, de correcte muziek aanwezig is...enz...
De kids zijn allesinds heel enthousiast!! Spannend!
Daarna trokken we naar de bibliotheek!

Aan alle mama's een fijne moederdag!!!


Veel liefs uit leefgroep 2
Tot maandag!

Enkele foto's: