vrijdag 30 maart 2018

Hallo,

Gedurende 2 weken vulden we elke dag een weerkalender aan.
Elke dag keken we naar de bewolking, wind, zon, datum en temperatuur.

We deden een wandeling in de tuin en ontdekten verschillende lentebloemen.

We werkten in onze projectmap:
- Welke lentebloem zie je?
- Welke delen heeft een lentebloem?
- Hoe komt een vogel/kip in en uit een ei?
- Hoe plant de mens zich voort?
- Hoe kan je zwanger komen?
- Wie lust er graag eitjes?
- Welke delen heeft een ei?
- Legt elk dier een ei?
- Wat zijn zoogdieren?
- Hoe wordt een kikker geboren?
- Hoe noemen de jongen van een schaap, paard, varken en koe?
- Welk geluid maken de dieren?
- We ontdekten planten met een bol en wortels.

We luisterden naar een gedicht over de kippen.
We ontdekten hoe je een kip kan tekenen.
We zaaiden waterkers en bespraken elke dag wat er gebeurde.
Hoe zaai je waterkers?
1. leg watte in een bakje.
2. zorg dat je watte goed vochtig is.
3. doe er de zaadjes op.
4. doe er extra water bij. (maar niet te veel)
5. kijk elke dag of je watte nat genoeg is.
6. en...groeien maar.
7. en...smullen maar.

We deden hoekenwerk met K3.
De kinderen van het 2de leerjaar hebben het hoekenwerk begeleid. Ze deden superflink hun best! Knap!
De kids van K3 konden adhv een doorschuifsysteem verschillende opdrachten over getalbeelden en schrijfmotoriek uitvoeren. Alle activiteiten werden op ons schooldomein uitgevoerd.

We gingen op natuurwandeling onder leiding van natuurgids Martine D'Hondt.
Dit kadert in het project 'Beestig natuurpad' van de Voelsprieterij.
Het werd een leerrijke uitstap op ons schooldomein en langs de spoorweg.
We leerden over de spin, de kikker, de regenworm, de bomen, de planten, de bloemen, het compost, de vervuiling van de natuur...
We keken naar grote tekeningen over de verschillende dieren. Bij elke tekening werd er uitleg gegeven.
We leerden al spelend veel nieuwe dingen over de dieren en de natuur.
Enkele reacties van de kinderen:
- We hebben veel leuke dingen gedaan en een spelletjes met een spin gespeeld. (Flor)
- Ik vond het leuk om mee te gaan. (Meagan)
- We hebben veel geleerd en het was speciaal. Ik weet nu dat een spin 8 poten heeft. (Mira)
- Het was superleuk en we hebben activiteiten gedaan met een eekhoorn. We mochten niet in dat water in de weide. (Zoé)
- De natuur is leuk. Ik heb geleerd dat spinnen raar eten. (Ola)
- De spin was een beetje gevaarlijk. Een spin heeft 8 poten. (Jasmina)
- We hebben geleerd over de regenwormen. Ze kriebelen en kunnen niet tegen de zon. (Sky)
- Het was leuk. Ik weet nu veel meer over de natuur. (Trees)
- Ik leerde veel bij. (Amy)
- Ik vond het heel leuk en heb veel bijgeleerd. (Renske)
- Ik vond de spelletjes het leukste. (Lucy)
- Het was leuk om over de spin te leren. En het was cool dat kikkers zo hoog kunnen springen. (Lailyta)
- We hebben regenwormen vast gehouden. We hebben ze ook in een potjes mogen doen. We hebben ook geluisterd naar verhalen over de spin. (Xander)
- Ik heb mooie vogels gezien. (Meike)
- Ik heb hommels en bijen gezien. Ik heb een regenworm vastgehouden. (Yuna)
- Ik vond het raar dat konijntjes hun eigen keutels opeten. (Floor)
- Ik weet nu dat een regenworm 10 harten heeft. (Amélia)
- Ik heb geleerd dat je niet te ver in het gras mag lopen. (langs de spoorweg) (Norah)
- Ik wist helemaal niet dat regenwormen een mannetje en een vrouwtje waren of hoe ze kindjes maken. (Shannon)
- Ik liep op het gras en zag een dikke worm. (Rahim)
- Ik heb suuuuuperveel bijgeleerd.. De spelletjes waren ook leuk. Ik leerde veel over de vijanden van de dieren. (Falco)
- Ik vond het leuk. (Faith)

We sloten de week af met het forum.

Prettige vakantie!
We zien elkaar terug op maandag 16 april!
Veel liefs van de zonnebloemen

Foto's zijn te vinden op onderstaande link